Saturday, June 7

kabus adela

Penerbit : CESB
Harga : RM30.90

Sapa dah bace cite ni?...Hmhm aku dah bace...lain sikit dari yg lain...
kisah guru felda bercinta...kisah kesetiaan dalam bercinta...kisah persahabatan ....boleh layan cite ni. Hari tu dah 2 3 x usha buku ni kat markas...cuma tak sanggup nak beli...macam bace kamus gamaknya tebal...& x perasan terbitan CESB..nampak lain jer cover.. ..rasanya tak rugi kot membacenya...yang pasti tak de lah cite tangkap basah jer...tapi bile aku pikior balik...camanalah terlepas dari tangkap basah...kalo korang bace korang mesti paham apa aku maksudkan... ...cuma ada few part ygn aku menyampah...dah kalo tak dimasokkan dalam cite lagi..best kot.. jgn marah yea wahai penulis...ni komen aku yg ikhlas.

Ok lah ni aku punye review...Suraya seorang guru yg mengajar di Felda Adela. Dia dah ada boyfriend yg seoarang guru juga tapi bertugas diSabah..kira bercinta jarak jauh ler...dah bertahun bercinta dari masa maktab lagi. Suraya mempunyai seorang housemate merangkap best friend dia. Cikgu Syidah, yg sama mengajar disekolah yg sama. Macamana Suraya merasa kehilangan Syidah yg terpaksa berpindah mengejut ikut suaminya. Macamana dia cuba setia ngan kekasihnya, Mukmin dalam pada masa yang sama, Suraya dipadankan ngan seorang guru lain , Cikgu Badrul. Sebelum Cikgu Badrul masuk jarum jual minyak urat... , Suraya baik ngan satu guru ni, yg dah jatuh hati pada dia..cikgu apa yea..aku lupa lagi nama dia.. ...tapi Suraya telah tolak secara baik cikgu ni. Putusler sahabat..cikgu ni ngan Suraya.

Guru yg frust ni kemudiannya jumpa pula ngan seorang guru baru..Cikgu Zana...yg mana telah membuat fitnah terhadap Suraya. Guru guru yang rapat ngan Suraya, Anand (aku suke karekter dia ni...asik menyakat orang jer keje dia) & Razak cuba usha Suraya tuk Cikgu Badrul. Akhirnya Suraya terima berita....apa ya..korang bacalah...lalu dia terima Cikgu Badrul. Bertunang..& hampir berkahwin...satu tragedi berlaku. Korang bace lah yea...tragedi apa..yg pasti bukan tragedi buah epal... Bagaimana kesetiaan percintaan dia diuji ngan tragedi ini. Berjaya tak mereka melepasi tragedi ni? Mestilah kan...ni kan cuma cerita rekaan semata..mestilah happy ending... ...cuma kena lalui pelbagai onak & berjenis duri.

**** tapi tolak setengah...sebab..ada adengan yg kurang sesuai sikit ..bagi aku ler...anyway..ni pertama kali aku bace karya dia ni..penulis baru kot ...entahla...aku selalu lupe..


.: kay - june 02'08 :.

2 comments:

kaknOOr said...

Terima kasih kaypo
Teruja gan preview tu saya terus membelinya..dah lama tak baca kisah cintan cintun cikgu dan cikgi ni....
Rupenya Adela tu felda (Gugusan Adela) kat KOTA TINGGI ...apsal saya tak tau uwaahhhh....
Memang menarik kisah berlatar belakangkan kehidupan felda....
Macam kata kay tu ada beberapa adengan yg kureng sikit...rasa tak sesuai untuk penduduk felda yg majoriti org Melayu..(perpatah org tua2 dulu kurang adat)
Bahasa dan olahan cerita ok...ejaan masih ok klu di bandingkan dgn ......(isu sensitif).Pendapat beripadi tidak mempengaruhi sesiapa....Lebih suka dengan novel SEMARAK Lamia Aimal...kisah seorang guru juga tapi saya dpt faham apa yg dihadapi oleh guru tu bila disekolah tu ada yg kaki ampu dan mempunyai kabel besar....

silencez said...

kak, tepek la gambar. kita carik kat internet tak terjumpa lak hehe.

semarak baca dah. memang best. lamia aimal takde buku baru ke ek?